...

Олександр Чорний

Опубліковано

5 Вересня, 2022

Олександр Чорний

«Моя місія – відкрити двері в світ монтажу для новачків і одразу озброїти їх найкращими техніками та процесами, які використовують в усьому розвиненому світі»

Олександр Чорний – куратор курсу «Монтаж відео з нуля». Ми запитали його про шлях в професії, найскладніші проєкти, техникі викладання і очікування від процесу.


ㅤㅤ

З чого ви починали свій шлях у професії? Де і у кого навчались?

ㅤㅤ

Я самоучка. За професією я інженер-системотехнік, але монтаж і музика були моїм хобі. Вчився я на початку 2000-х за допомогою форумів в інтернеті, щоб розібратися з технічною базою, а всі творчі речі придумував сам. У Дніпропетровську на початку 2000-х вчитися було ні в кого.

Потім я знайшов роботу у локальній відеостудії сисадміном і вже через 1-2 місяці сів там за монтаж і моушн-графіку. Там вже можна було трохи повчитися у старших колег, але вони були такі самі самоучки. І вже коли я полетів стажуватися на Мальту, я потрапив у середовище, де можна було трохи повчитися.

Головними ж моїми вчителями стали західні режисери, з якими я працював на рекламі по переїзду в Київ. За свою кар’єру я працював зі 170 режисерами з 30 країн світу (в мене є база даних проєктів, у якій я можу дивитися статистику). Я і зараз вважаю рекламу найкращою «школою» кіно для режисерів монтажу в Україні. Але саме рекламу високого рівня – із західними і крутими українськими режисерами.

  • Реклама – супер-тренування в усіх можливих жанрах монтажу
  • У рекламі короткий цикл виробництва проєктів, тож це ідеально для практики
  • Режисери реклами – носії професійних процесів і підходів
  • Реклама – це перш за все бізнес, і тому за роки конкуренції команди виросли професійно до світового рівня і виробили професійні способи комунікації та співпраці. І цьому важливо навчитися

Але реклама – надзвичайно стресова ніша. Це дуже непросто.

Для того, щоб монтувати кіно після реклами, треба було серйозно переналаштуватися і отримати нові навички. Це відбувалося протягом перших 3-4 повнометражних проєктів, і це було дуже непросто. Але досвідчений рекламник в кіно – це людина-швейцарський ніж, бо він вміє майже все.

Які у вас були найскладніші проєкти?

Найскладніші проєкти відбуваються на кожній стадії росту, і їх в мене було багато. З останніх це «Довбуш» Олеся Саніна і «Кремень» Вінсента Ворда (режисера «Куди приводять мрії»). І на тому, і на тому кіно я працював частково, тобто не спочатку і не до кінця, а як запрошений режисер монтажу.

І в останні роки реклама стає «найскладнішою» через стиснення строків виробництва, тому я вже більше року не беру рекламних проєктів.

Якими проєктами ви пишаєтеся найбільше?

Я пишаюся багатьма фільмами, зокрема:

  • «Додому», режисер Нариман Алієв
  • «Мої думки тихі» і «Люксембург, Люксембург» Антоніо Лукіча
  • «Дике поле» Ярослава Лодигіна
  • «Погані дороги» Наталки Ворожбит
  • пишаюся роботою, яку я зробив на фільмі «Пульс» Сергія Чеботаренка

І багатьма проєктами в короткій формі. Наприклад:

  • Ода любові Києву в рекламі «Файна Таун»
  • Рекламою «Monobank»
  • Вічна любов цьому волонтерському роліку для української армії, який ми безкоштовно зробили в 2014
  • В інвестиційному ролику для Черкаської області вийшов крутий монтаж дуже різноманітного матеріалу
  • Історія завзяття і сили в рекламі боксера
  • Трохи Веса Андерсона в рекламі «Київстар»


За свою кар’єру я зробив більше 500 проєктів і багатьма з них я пишаюся, але, звичайно, я не можу привести всі з них тут.


Чому ви вирішили викладати? Які ви маєте очікування?

За свою кар’єру я зробив більше 500 проєктів і багатьма з них я пишаюся, але, звичайно, я не можу привести всі з них тут.

Як самоучка я не хочу, щоб мій (дуже складний) шлях проходили інші новачки в монтажі. Те, до чого я доходив роками, можна подати за місяці. Я всю свою кар’єру винаходив велосипед, і це дуже ресурсомістка робота. Монтаж в Україні наразі робиться такими ж самоучками як я, немає загальних стандартів чи єдиних процесів. Все це і уповільнює розвиток індустрії, робить складною роботу всіх цехів, що мають справу з монтажем, і головне – знижує якість українського продукту. Моя місія – відкрити двері в світ монтажу для новачків і одразу озброїти їх найкращими техніками та процесами, які використовують в усьому розвиненому світі. Я маю надію, що нове покоління українських режисерів монтажу буде тонко, глибоко і якісно розповідати свої історії, ефективно співпрацювати в команді, а український монтаж займе своє потужне місце у світі. І дивлячись на свій перший випуск курсу для початківців, я впевнений що так і буде.

Монтаж відео з нуля

Цей курс навчить вас розповідати історії та монтувати в Adobe Premiere з нуля. Тут ми на практиці розберемо теорію та навчимо вас монтувати як відео з ваших подорожей, так і професійний матеріал зі знімальних майданчиків кіно- та рекламних проєктів

ㅤㅤ

Якими техніками викладання ви користуєтеся?

Я навчаю ремеслу через вільну практику, поміщену в контекст актуальної теорії. Єдиний спосіб навчитись монтувати – це монтувати. У чомусь на своєму курсі для початківців я емулюю свій власний досвід навчання монтажу – експерименти з цікавим матеріалом. Я часто спочатку даю щось спробувати, а потім даю правила і настанови, які окреслюють цю область та формулюють якісь висновки. Разом з цим багато тем ми вивчаємо класично – спочатку теорія, потім практика.

Приклад першого підходу – це перше заняття, краш-курс по роботі з Adobe Premiere. Це заняття називається «Без правил», бо після нього студенти отримують творче завдання змонтувати ролик під музику з наданого мною матеріалу, при цьому вони ще не знають жодного правила монтажу. Але ви б подивилися на їх роботи! Це досить неймовірно, скільки інтуїтивних правильних і крутих рішень я в них бачу. Але також є і купа помилок, звичайно, бо цілісну роботу лише на інтуїції зробити складно. Тож з наступної лекції ми починаємо розбирати, як працює екранний світ.

Для мене важливо, щоб студенти відчували мою підтримку. Коли я закінчив перший курс, я зрозумів, як саме він спрацював і дав такі неймовірні результати (мої студенти змонтували дипломи такого рівня, який я би очікував не менше ніж через рік активного навчання монтажу). Процес вийшов такий:

  1. Відкрити ворота в магічний світ і залишити студента там експериментувати, щоб він/вона вибудовували свої власні стосунки з творчістю
  2. Похвалити за все, що вийшло круто
  3. Дати фідбек по тому, що можна покращити
  4. Підтримувати експерименти і свій погляд на матеріал
  5. Дати знання, які поставлять всі експерименти в контекст і проінформують їх
  6. Дати теорію і наступне завдання, яке не буде занадто складним та буде логічно продовжувати те, що ми вже вивчили

По суті це втілення теорії «зони найближчого розвитку» Виготського. Вивчення нового з області, що знаходиться поруч з існуючими знаннями і досвідом з м’якою підтримкою ментором. Works wonders.

Який на вашу думку ідеальний студент?

Ідеальний студент – це студент, якому до біса цікаво.

Які обов’язкові якості мають бути у режисера монтажу?

Посидючість і пристрасть до справи.

Ваші побажання початківцям.

Бажаю вам поринути у чарівний світ монтажу і знайти в ньому свою пристрасть.